Start » Hur kan vi förändra? » Goda Exempel » Värmdö IF ställer om – till en medveten förening med plats för alla

Värmdö IF ställer om – till en medveten förening med plats för alla

Det började egentligen med en specifik situation. Daniel Scholder hade varit med i Värmdö IF länge och tränat alla sina tre söner när han som pojkansvarig i styrelsen fick ett uppdrag av ordförande. En spelare hade agerat våldsamt efter en match. Det kunde slutat med en avstängning, men genom utbildning och ett medvetet värdegrundsarbete öppnades i stället möjligheten för fler att spela innebandy med glädje och gemenskap.

Det är klart att han ska ha ett straff! Hur länge ska killen stängas av? var den första ryggmärgsreaktionen från oss (även om det var outtalat) när vi stod inför frågan hur vi skulle göra med den anmälda spelaren. För det är så man är van att hantera en sån situation, berättar Daniel.

I det här fallet var föräldern påläst och agerade väldigt konstruktivt. I samtal med föräldern hittade man därför snabbt en annan lösning. Spelaren fick dels prova att träna med en annan grupp, men det bestämdes också att han inte skulle vara med de sista 15 minuterna på träningen eller match eftersom det ofta var då något hände.

– Man hade sett ett mönster. Flera föräldrar hade sett detta länge och var jätteirriterade och tänkte ”Varför gör inte ledarna något åt det här? Det händer alltid något på match”. Men ingen kom med förslag,  utan alla satt och var jättefrustrerade, berättar Daniel.

När det klarnade att spelaren kanske hade en NPF-diagnos insåg Daniel att han inte kunde något om det och att han troligen inte var den enda, det här var ny och okänd mark. Han googlade runt och hittade projektet Idrott för alla och organisationen Attention och insåg att det fanns kunskap och hjälp att få. Det var så Daniel fick kontakt med Lena Lindahl.

Ökad kunskap om NPF ger perspektiv

– Jag började med att komma till ett styrelsemöte och berätta om Attentions projekt och den ledarutbildning som vi planerade då. Sen bestämde vi att testa en pilotutbildning på er i Värmdö IF, minns Lena.

Det ledde till flera utbildningstillfällen och genom feedback från de som deltagit i pilotutbildningen (bland andra Värmdö IF) utvecklades den NPF-utbildning för tränare som idag är en del i SISU Idrottsutbildarnas grundkurs. Värmdö IF hade samtidigt påbörjat ett värdegrundsarbete i föreningen där man utgick ifrån olika policydokument som beskrev vad man skulle göra, men det saknades ett HUR.

– Vi insåg att NPF-utbildningen täcker väldigt mycket av det vi vill. Den tar upp frågor om vad vi vill som förening och vem vi finns till för. När man kör NPF-utbildningen behöver man också förstå värdegrunden och genom utbildningen får vi verktygen, så nu gör vi en helhet med båda delarna, berättar Daniel och visar stolt upp en enkel bild som sammanfattar Värmdö Ifs värdegrund. Den skiljer sig markant från de långa policydokument de hade tidigare.

Så du tycker alltså att vår NPF-utbildning har svarat mot de utvecklings-behov ni såg i er förening och att det har hjälpt er i rätt riktning? undrar Lena.

– Ja, på flera nivåer. Värmdö IF har fokus på hälsan, den sociala miljön, utveckling och utmaning ur tre perspektiv: spelare, ledare och lag. När det gäller den sociala miljön är utbildningen ett klockrent verktyg! Eftersom man går igenom hur man ska prata, hur man kan få en träning att funka och hur man själv ska känna att man har en mer professionell roll. Men det finns också saker att hämta när det gäller mental hälsa, utveckling och personliga utmaningar för såväl spelare som ledare och hela laget. Jag tror att materialet är en trigger för att börja tänka på andra sätt, menar Daniel.

Kan man ställa krav på frivilliga ledare?

En annan viktig fråga är ”Det ideella dilemmat”. Vad säger Daniel om hur mycket man kan kräva av en ledare som är där på frivillig basis? Kan man förvänta sig att frivilliga ledare ska kunna anpassa träningen för olika individer?

– Ja, jag tycker man kan förvänta sig en del av ledare. Man har ju ställt upp och det är ett ansvar man tar på sig, då tycker jag att man får hjälpas åt att klara av det. Man är där för att man drivs av något, det kan vara så enkelt som att det är kul att röra på sig. Då tänker jag att det ska vara så kul som möjligt och det är INTE kul om man ställs inför en typ av situationer som man inte kan hantera.

– Motargumentet skulle vara “Hur mycket ska man behöva utbildas?”, men jag tror inte det handlar om det utan om hur mycket hjälp vi kan erbjuda ledarna för att göra träningen ännu lättare och roligare. Det här förenklar för de frivilliga. Utbildningen och upplägget är så enkelt med filmer och några reflektionsfrågor, det är inte några krångliga saker man ska lära sig, menar Daniel.

– Om du skulle sammanfatta, vad ser du är vinsterna för en förening med ett mer medvetet ledarskap och inkluderande förhållningssätt?

– Jag har sett tydliga ledarförändringar, t ex att man har ändrat hur man uttrycker sig när man blir irriterad. Vi ledare har också börjat prata med varandra på ett annat sätt: ”Jag tar de här två idag så kör du de här övningarna med gruppen”, det gjorde vi inte innan. Det handlar också om självinsikt, att ta ansvar för om man t ex haft en dålig dag så det inte påverkar barnen – de kommer ju bara dit och är glada och vill spela. Och så har vi föräldrar i vår grupp som coachar oss och tipsar att ”Gör såhär, så kommer han att reagera såhär”. Vi har också barn som har pausat, och de har vi välkomnat när de dyker upp igen.

– Om man säger att man är en bred förening då får man visa det också, man kan inte bara säga det. Vi vill ha spelare, så många som möjligt så länge som möjligt. Vi vill ha ledare som känner att det är kul att gå till träningen – för tappar vi ledare då har vi ingen verksamhet längre. Vi vill ha föräldrar som tycker att Värmdö IF är den bästa sociala platsen för sina barn, och vi vill att samhället runtom ska känna att det här är en verksamhet som ger någonting. Vill man spela hos oss, så ska man också kunna göra det, nu har vi verktyg och ett val att använda dem. Jag tror att man måste ligga på och driva, för det är jättelätt att fastna i slentrian, säger Daniel med eftertryck.

Daniels tips till andra föreningar som vill komma igång med ett medvetet förändringsarbete:

  • Börja med utbildningen, den är så rakt på verkligheten för ledarna. Varenda ledare oavsett situation kommer känna igen sig, det är den reaktionen jag har fått.
  • Börja inte med ett stort bredd-införande, det landar sällan som det ska, utan bryt ner jobbet i så små grupper som möjligt. Reflektionsövningar och diskussioner gör sig bättre i små grupper.
  • Låt det vara nära verkligheten, tänk på det lag du har hand om när du jobbar med materialet.
  • Tänk igenom spridningen. Utbilda några ambassadörer ordentligt som kan ta det vidare i sina grupper och berätta också för föräldrarna och inkludera dem i det ni gör.