Idrott och kultur för alla barn i Vallentuna
I Vallentuna kommun får 800 elever möjlighet att testa fritidsaktiviteter under skoldagen. Idrotts- och kultursatsningen är en konkret åtgärd för att ge alla barn en aktiv fritid. ”Skolans uppdrag att främja barn och elevers hälsa måste tas på allvar”, menar Helena Henriksson, utvecklingsledare på barn- och ungdomsförvaltningen.
Hösten 2018 startade Vallentuna kommun utanför Stockholm en satsning på idrott och kultur i grundskolorna i syfte att främja alla elevers hälsa och erbjuda alla barn en aktiv fritid. Idrottsföreningar, företag, bibliotek, kulturskola, de kommunala grundskolorna och en friskola förenades i en gemensam vision – att ge alla elever förutsättningar till ökad rörelse, dans, idrott och kulturskapande inom ordinarie skoldag.
– Idrotts- och kultursatsningen startade dels för att Vallentuna tappade allt fler elever till grannkommunerna. Dels för att en entusiastisk förvaltningschef, tidigare idrottslärare, ville erbjuda alla elever samma möjlighet till en aktiv fritid, säger Marie Ivarsson, samordnare för satsningen.
Tennis, dans & animerad film
Idag inkluderas totalt 800 elever i pilotprojektet som innebär att alla
elever i årskurs två och sju får testa aktiviteter som ökar motorisk
utveckling, rörelserikedom, välbefinnande och långsiktig hälsa. De mindre
barnens aktiviteter kallas LIKE – Lek, Idrott, Kultur, Energi. Aktiviteterna
äger rum i skolans lokaler, eller på andra platser där läraren följer med –
till tennishallen exempelvis. De äldre eleverna tar sig själva till
aktiviteterna bortom skolan, mellanmål serveras och utrustning finns att låna.
Tennis, hockey, dans, körsång och animerad film är exempel på aktiviteter som
erbjuds. Tränare från idrottsföreningarna, bibliotekarier och lärare från
kulturskolan leder aktiviteterna.
”Mod att gå före”
Helena Henriksson är utvecklingsledare på barn- och ungdomsförvaltningen:
– Förvaltningschefen bad mig skapa en arbetsgrupp. Kommunens devis ”mod att gå
före” skapade goda förutsättningar. Vallentuna präglas av en strävan från
ledning och politik att samarbeta bortom stuprören mellan förvaltningarna.
Stödet har funnits – däremot krävdes lång förberedelse för att förvandla
visionen om ”idrott och kultur för alla barn” till handling.
Med bakgrund som rektor och lärare,
bildade hon tillsammans med Marie och ytterligare en kollega arbetsgruppen som
inkluderade kompetens inom fritidsverksamhet, skola, föreningsliv, lärarens
roll och kultursektorn. Efter två års förberedelse sjösattes pilotprojektet.
– Många
elever väljer att fortsätta med aktiviteterna på fritiden. Föreningarna får
allt fler medlemmar, elever har köpt årskort på Korpen och bildat olika
träningsgrupper. Idrottsföreningar och kulturskolan når elever de aldrig skulle
ha fångat upp annars och föräldrar får hjälp att erbjuda sina barn möjligheten
att odla nya fritidsintressen, säger Marie Ivarsson.
Ny
chans till gemenskap
Hon berättar om en elev hon följt i sju år. En ung person som saknat
motivation till det mesta. Inom idrotts- och kultursatsningen fick han
möjlighet att testa något nytt:
– Han fann bowlingen och förvandlades till en aktiv och glad elev! Bowlingen
stärkte självkänslan. Det fanns något han var bra på – bortom tv-spel, och jag
såg ett leende för första gången.
För elever med NPF-diagnoser
erbjuder idrotts- och kultursatsningen en andra chans att bli en i gänget,
säger Marie:
– Miljöombytet kan underlätta för dessa elever att frigöra sig ur ett fack
eller få bort stämpeln som de ibland kämpar med. Att göra något tillsammans
skapar band och möjlighet att få vara sig själv i en annan miljö än vad skolans
lokaler kan erbjuda.
Ta skolans uppdrag på allvar!
För
årskurs två finns skolpersonal med under aktiviteterna och ledarna är anställda
inom kommunens barn- och ungdomsförvaltning. Attentions projekt ”Idrott för
alla” har utbildat om NPF och ytterligare ledarutbildning planeras. Helena
Henriksson betonar att skolans
uppdrag att främja barn och elevers hälsa måste tas på allvar:
– Fina ord om barns välmående måste förvandlas till konkret handling. Hur gör
vi i kommunen för att alla barn ska må bra? Hur arbetar vi långsiktigt och
praktiskt för att skapa en positiv skolsituation? Vi måste skapa
förutsättningar i kommunen för att skapa en hållbar struktur. Barns hälsa får
inte vila på engagemanget från enskilda eldsjälar.
Vallentunas Idrott- och kulturprojekt:
- LIKE – Lek, Idrott, Kultur, Energi för årskurs två. Fyra 7-veckorsperioder med olika aktiviteter 45 min/tillfälle. Aktiviteterna är kopplade till läroplanen för årskurs 1-3 i ämnen som svenska, bild, idrott och hälsa.
- AKADEMI för årskurs 7 – eleverna tar sig själva till aktiviteter utanför skolan – 80 minuter/tillfälle varje vecka inom ämnet elevens val.
- Kontaktpersoner på skolan är länken mellan aktivitetsledarna och skolan, ansvarar för att skolpersonal finns på plats och ser till att allt praktiskt fungerar.
- Barn-och ungdomsnämnden får kontinuerligt information om projektet och politikernas stöd är en förutsättning för satsningen.
- Samarbete mellan Barn-och ungdomsförvaltningen och kultur-och fritidsförvaltningen, föreningar, kulturskolan och bibliotek. Projektet finansieras inom befintlig budget via Barn- och ungdomsförvaltningen.